Kaivosveturi Deutz
ihmeen kaupalla säilynyt


Erkka ja molybdeeni  |  Kaivostyö |  Kiven kulku   |  Kaivosyhdyskunta  |  Höyryvoimalaitos  |  Rikastamo
Kaivosveturi  | Talot ja asuminen  |  Vuoksenniska Oy  | Ammattiyhdistykset  |  Harrastustoiminta  |  Sotavankileiri
  Tauno Harkonmaan kertomus |  Jan-Christian Lupanderin kertomus  |  Ilmavalokuva kaivosalueesta
 Ritva Varis: Alvar Aallon tyyppitalot MätäsvaarassaKaivosnäyttämö ja Lieksan Vaskiviikot 
 Jatkosodan suurhyökkäys  | Osasto Kuhlmey  jatkosodassamme


Mätäsvaaran kaivoksessa työskennellyt saksalainen dieselveturi Deutz n:o 27316 säästyi  metallisulatolta.  Museoharrastajat löysivät  Ovakon Oy:n  Åminneforsin romuvarastosta todellisen veturiharvinaisuuden. Yhtiö lahjoitti sen Jokioisten Museorautatie- ja Kapearaide- museon kokoelmiin, jossa se on kunnostettuna ja täysin ajokuntoisena.

Vuonna 1977 Antero Kalliomäki ryhtyi korjaamaan kaivosveturia, työssä kului 400 tuntia mutta 1979 syksyllä veturi oli käyntikunnossa. Se edustaa 750 mm raideleveyttä käyttänyttä kaivosveturityyppiä.

Veturin teknisiä tietoja: Paino n. 7000 kg, 30 hv nelitahtidiesel, polttoaineeksi käy dieselöljy, kaikki vuoriöljyt, hyvälaatuiset kasviöljyt ja petroolikin. Vaihteistossa on kaksi nopeutta ja suunnanvaihto, oma kytkin kummallekin. Jarruna käsikäyttöinen, painolla varustettu vipu. Lisäksi on poljin, jolla voi valuttaa hiekkaa kiskoille pitoa lisäämään. Moottori käynnistetään pääasiassa kaasunpaineella, oma painesäiliö, 35-40 Kg/cm². Kaikkiaan kaivoksessa työskenteli 4 kpl dieselvetureita:  2 isoa, 30 hv Deutz-Diesel MLH 332 sekä 2 pientä, 9 hv Deutz-diesel MLH-914.


Tiedot: Antero Kalliomäki , kuvat veturista Juha Tolvanen/2010            Jokioisten Museorautatie -sivustot