Forsströmin avolouhos
Mätäsvaara-Varpasen
upea kaivosnäyttämö
Tytöt
kaivoskäytävän
suulla Forsströmin louhoksen laguunilla. Kaivostoiminnan
päätyttyä alkoivat runsaat käytävät
maan alla vähitellen täyttyä vedellä.
Näin on myös Mätäsvaaran avolouhoksen laguuni
muodostunut.
Mätäsvaaran
malmi
-molybdeeni
löytyi kansanmies, torppari ja kulkukauppias Erik Ikosen
(s.1847 k.1921) sinnikkään työn seurauksena.
Silloisissa oloissa harvinainen kiviharrastaja uskoi vahvasti maan
aarteisiin, kulki maastossa ja lähetti
löytämiään kivinäytteitä
Pielisjärvellä kulkevien höyryalusten mukana Helsinkiin
tutkittavaksi. Suomalaisen kaivostoiminnan pioneeri, Karl Theodor
Forsström avasikin
täällä vuonna 1903 koekaivoksen.
Kaivoksen tehokkaat vuodet ajoittuvat välille 1939-1947.
Jäljelle jäi mielenkiintoinen kaivoskylä asuntoineen ja
Alvar Aallon suunnittelemat edistykselliset elementtitalot. Linkit
yllä! Akustisesti mahtava avolouhos eli
"Forsströmmin monttu" ja sen vedellä täyttynyt louhoslaguuni ehti toimia kaivosnäyttämönä
Varpasen kyläyhteisön ponnistuksin jo 26 vuoden ajan.
![]() Kaivoskonsertit
ideoi 80-luvun alussa mainosgraafikko Juha Tolvanen
yhdeksi kylän uusista julkisuusprofiiliileista. Ne
lähtivät
käyntiin vuonna 1995 yhteisvoimin
Lieksan kaupungin, Lieksan
Vaskiviikkojen, Lieksan Nuorisopuhallinorkesterin
sekä Varpasen kyläyhdistyksen kanssa. Alkuun talkootöinä tehtiin vaatimaton 100-paikkainen katsomo joka vuosien saatossa muodostui 400 paikkaiseksi. Puhallinorkesteri Ameriikan Poijjat Yhdysvaltain Minnesotasta oli kaivosnäyttämöllä ensimmäisenä vieraillut soittajakokoonpano aloitusvuonna 1995, yhtyeen soittajista suurella osa oli amerikansuomalainen tausta. Pienessä kuvassa Kunitachi Music College Brass Band Japanista louhoksella. JT Lieksan Vaskiviikkojen konserttitiedot
osoitteesta: www.lieksabrass.com Varpasen
asutushistoriaa.
Kirjatiedot
Varpasen ensimmäisistä asukkaista ovat vuodelta
1646.
Kolme vuotta myöhemmin kylällä oli yksi
ortodoksi- ja
kaksi luterilaistaloa. Nämä sijaitsivat
Varpasenlahden
etelärannalla Parnunniemen seudulla, näihin aikoihin
on
asutusta tullut myös Korkeavaaran maisemiin. Toimeentulo
saatiin
pyyntitaloudesta 1600-luvun puoliväliin, jolloin
alkoi
voimakas maatalouden kasvu. Varpasessa
työskentelivät
myös kansanparantajat Abraham Mikkonen ja Anni
Pölönen.
Lieksa-Kylänlahden-Varpasen
tie. ![]() Ratatyöt aloitettiin Joensuusta Lieksa- Nurmes rataosalla syksyllä 1909, rata valmistui 16.10 1911. Pielisjärven alueella oli kolme asemaa, Lieksa neljännen luokan asema, viidennen luokan asemia Vuonislahti ja Kylänlahti. Lisäksi oli neljä laiturivaihdetta Kelvä, Tiensuu, Jamali ja Viekki (Varpasessa). "Rautahepo" oli kansan suosima kulkuneuvo uutuutensa, nopeutensa ja halpuutensa vuoksi. Kilometri vuoden 1897 tariffilla maksoi III luokassa 3,6 penniä, kun esimerkiksi hevoskyydityksessä taksa oli 14 penniä. Matka Lieksasta Joensuuhun maksoi 3,74 markkaa, jonka ansaitsemiseksi renki sai tehdä töitä puolitoista päivää. Varpanen ja
Mätäsvaara
Varpasen
alueen kaivostoiminnan keskuksena oli toisen maailmansodan
aikana Mätäsvaaran kaivoskylä, osana
aluetta. Kylätoiminta vireytyi
1980-luvulla,
jolloin syntyi Mätäsvaara-Varpasen
kylätoimikunta. Kaivoshistoriaa alettiin tuoda
enemmän esille. Syntyi idea
konserteista Forsströmin avolouhoksella, kaivosnäyttely
ja kaivospolusto. Alkuvuosina huollettiin myös
Kareliasoutajia Pielisen rannassa. Aktiivisten
kyläläisten yhteisponnistukset tuottivatkin
"Vuoden-kylä" -tunnustuksen vuonna 1985. 1990
kylätoimintanimi muutettiin nykyiseen muotoon, Varpasen
Kyläyhdistys r.y.
![]()
Valokuvat ja teksti : Tuomo Pölönen/ Juha Tolvanen: Lieksan raittia, nostokone, Kunitachi Music College Brass Band, nostalgiatanssit, kaivosnäyttämön laguuni, Viekin vanha asemarakennus. |