Tauno
Harkonmaa oli Impilahdelta Karjalasta kotoisin. Hän kertoo
elävästi ja omalla murteellaan
kaivosajasta. Mätäsvaarassa kaivoksen lopettamiseen saakka työskennellyt
Harkonmaa jatkoi edelleen
kaivosuraansa Outokummussa jossa jäi myös eläkkeelle. Hän kuoli 83-vuoden
iässä. Kiitos Taunolle elämäntyöstä
ja värikkäästä kertomuksesta.
Kuva yllä: Tauno Harkonmaa (vasemmalla) työtovereineen Mätäsvaaran kaivoksen 150 metrin tasolla
Tulin
Mätäsvaaraan kesäkuun 5. päivä 1940. Olin kaivostoiminnan
loppuun saakka eli vuoteen 1947. Ensiksi pääsin poraukseen -
koulutettiin vähäsen, kun se oli ihan erilaista, kun
sotahommat. Aikasemmin olin ollut kahdessa kaivoksessa,
mutta eri tehtävissä tuolla Kannaksen suunnassa.
Lähinnä
olin ollut käsinlastauksessa. Mätäsvaaraan tulin, koska
evakkohommien takia olin hukannut aivan kaikki. Eräältä
juukalaiselta mieheltä sain tietää, että veljeni Lauri oli
Mätäsvaarassa. Oli sieltä saanut työpaikan työnjohdosta.
Alussa pääsin avolouhokselle kallionleikkaukseen, kun
rautatietä siirrettiin. Vanha rautatie oli kaivoksen yli ja
se haittasi avolouhoksessa alotettavaa louhintaa. Siksi se
siirrettiin nykyiseen paikkaansa. Rautatien siirto oli
osittain Vuoksenniskan homma. Rautatiet suoritti sitten
kaluston siirron ja asentamisen. Vuoksenniska hoiti kallion
louhimisen. Ensimmäisenä työkaverina oli Unto Hassinen.
Radan siirto tapahtui nopeasti.
Viekistä päin Valtion rautatiet työnsivät tavaraa sitä mukaa,
kun edettiin. Siirto oli valmis kesällä 40. Kun rata oli
valmis, sitten siirryttiin ZK-avolouhokselle. Minä kyllä
jouvuin "Metsäkuilulle", joka sijaitsi nykyisen Huviaulan
takana. Käsiporakoneilla porattiin. Ne olivat semmosia pieniä,
joita nykyisinkin käytetään joskus kadun aukasussa ja
ratapenkkojen tamppauksessa. Sieltä lähettiin kaivokseen
sisälle. Työkaverina oli Antti Eskelinen. Siinä tehtiin kahta
vuoroo. Toisella vuorolla oli Hiljasen veljekset. Sitä kuilua
mentiin alas 50 metriä 45 asteen kulmassa. Tämä homma jatku
välirauhan ajan. Sitten minulle tuli kahen ja puolen kuukauen
sotakeikka. Puolustusministeriön kautta meitä anottiin sieltä
pois ja minäkin tulin sitten takasin. Sillon minä jatkoin
vielä porarina. mutta kun ZK:lla kaivos laajeni ja syveni,
niin minusta tuli työnjohtaja elokuussa 42. Sitten
koulutettiin siihen tehtävään. Poraushomma ja tietysti myös
työnjohtohomma oli vuorotyötä. Osittain ajettiin kolmessa
vuorossa louhintapuolella.
Osmo Seppäsen kommentti: ZK-louhos on tien länsipuolella,
eteläisimpänä. Kultala on tien ja radan välissä ja Metsäkuilu
pohjoisimpana, melko lähellä rataa nykyisen Huviaulan
takana.
Kuvituskuva alla Mätäsvaaran
kaivosnäyttelystä: Kaivoksessa porari on pystyttänyt
poraustuen Atlas-porakoneelleen ja porareijän teko paineilmalla ja
vedellä alkaa. Lempinimeltään porakone oli "Lehmä".
Porari joutui kädellään auttamaan porakangen
etenemistä veivaamalla "Lehmän häntää"
ylös-alas.
Makasiinilouhinnassa porattiin kahella
vuorolla ja ammuttiin yhellä vuorolla. Makasiinilouhinta oli
edestakasta ajjoo, missä tuli makasiiniksi sanottu avara
paikka. Sen ampuminen ja suurien kivien rikotukset
suoritettiin yöllä. Aamulla sitten alko tasolastaukset ja
kuljetukset kuiluille, mistä ne lähti sitten siiloista
rikastamoon, joka muistaakseni sekin pyöri kolmessa vuorossa.
Murskaaminen ja rikastaminen olivat hidasta hommaa. kun se
kivi oli hirveän kovvaa. Se oli kvartsipitosta. Murskaamossa
jouduttiin jatkuvasti uusimaan jauhinlohkoja. Siellä oli ihan
valkosta kirkasta kvartsia jopa noin 40 sentin paksuja lustoja
eli suonia. Siell oli eri mies. joka keräs sitä valkosta
kvartsia laatikoihin, ja se toimitettiin Karhulaan
lasitehtaalle. Työnjohtovaihe jatku minulla -47:ään saakka.
Siinä oli minulla niinkuin harjottelutehtävä, kun siellä oli
niitä sotavankeja. Niitä oli 101 kaveria siinä. Minä olin
jollain lailla pyörinyt niihen joukossa ja osasin vähän
venäjää. Me hyvin tulkitta pärjättiin. Niitä oli Moskovasta
asti siellä poikia ja olipa ihan Mantsuriasta saakka
etäisimmät. Minun piti niistä kirjanpitoa pittää, niihen
töistä tuntikirjanpito hoitaa. Mätäsvaarasta minä siirryin
Outokumpuun sillo -47. Porarin hommahan oli raskasta ja oli
siinä tapaturmavaarakin melkoin. Tosin minulle ei sattunu
henkilökohtasesti mittään pahempaa. Kädet tosin meni pahaksi
siellä ÖK:lla, kun talvipakkasessa veettiin kuusmetrisiä
kankia. niin käsien jännetupet särky, niin kädet on tämmöset
töppyrät. Kultalassakin minä olin jonkinaikaa avolouhoksen
reunalla.
Työmiehet
Työnjohtohommassa oli vielä työläisaineisto
aikamoinen. Kaikki hyvät ja nuoret pojat oli tuolla rintamassa
juoksemassa hölkyttämässä Venäjän
päälle ja myö täällä nostoukon kantturat,
mill ei oo ennää mittää kunnon paikkaa ja
näistä pitäs tehä työntekijä, porari
taikka mitä. Se oli niin vaikeeta tehtävää. Herrat
vaati, että siell on tapahuttava. Siin ei ollu muuta
mahollisuutta, kun kertoa miehille tapahtumat ja vaatia, että se
tehhään. Ne sano, ettei sitä niin voi. Mie sanoin.
että tehkää niinpäin, kun työ haluatte, mutta
lopputuloksen pittää olla piirustusten mukanen.
Mennää sillä tavalla. Se ei koskaa saa rivetä
siitä, mitä on paperissa.
Kyllähän suomalainen työmies ymmärtää, kun sille selitetään.
Ei vihasena, mutta sellasena kun asia on -mistä on ja mitä
varte myö oomma täällä. Ja jos ei huvita olla, niin Kaput!
Näitten alkuhankaluuksien jälkeen suhteet oli hyvät. Minä
tykkäsin siitä ja minun luonteeni oli ehkä just sopiva siihen,
että mie en härnänny. Ku joku halus minusta jottain tietoja,
niin en mie viitsiny niitä ruveta kertoilemmaa - sanoinpa vaa,
että huomenna saat tietää. Se oli kaikkein helpoin tapa
tutustuu miehee, jos se sano, etten mie muka tiieä mittää, ni
sannoo, jotta älähän nyt hättäile.
Urakkatyö helpotti työnjohtamista, kun minkäänlaista
lintsaushenkee ei päässy syntymää, paitsi lastauksess oli. Se
kivenkuljetus puoli, siin oli tonnimaksu. Kun esim. sieltä
ÖK:lta - etäisimmältä avolouhokselta tooki veti lastin. niin
vaunut kulki vaakan läpi, ennen kuin kaavettii siiloon -
jokainen tonni. Siinä ne tahto tehä fuskia, jos ei ollu
luottomiestä siinä valvomassa. Se oli se fuskintekoreikä,
mutta siitähän aina joutu kiinni, kun oli kirjoissa vaunuja
enempi, kun oli kulkenut. Valvontahan siinä oli kova. Porarin
työ oli kauttaaltaan urakkatyötä. Se minkä sai tehtyy. niin
siitä sai maksun. Samoten peränajot oli. Minä ajoin sitä
valtaperrää. Se oli 3 X 6 metrii. Siell oli semmostakii perrää
saan metrin tasalla. Siitä maksettii 800 markkaa metri – sitä
sen ajan rahhaa. Siinä kun ahkerana oli, niin leipäsä hyvin
hankki. Se oli vuonna -42. Porauksella ja työtavalla ei ollu
maksuun mittää merkitystä. vaan ainoostaan se perän eteneminen
mitattiin, kesti se miten kauan tai tuli miten noppeesti.
Sehän oli miehestä kiinni, millä menetelmällä siihen parhaiten
sai aukasun, kun oli kova marmorin sekanen kivi. Sinne tuli
sitten kaksraiteinen rautatie. Toista kiskoparrii myöten
haetttiin ja toista parrii myöten vietiin lasti, kun veturi
veti. 60-metrin tasolla oli vaan yks raidepari. Se ei
varsinaisesti ollu kuljetustaso. Sieltä tehtii avausnousut
makasiiniin. Tästä sitten sa´an metrin tasolle oli nousut,
josta lastattiin kivi ulos. Systeemi oli sellanen. Sitä
nimitettiin pystyrintalouhinnaks.
Aina kivi meni alas kuiluja ja
rännejä pitkin. Loppuin lopulla meni 160 metrin syvvyyteen. Se
vaa itsestään luukkuja aukomalla meni. Koskimäkihän sai
"Luukku-Aukustin" nimen. kun se oli aina hoputtamassa luukkuja
aukasemaan. Alhaalla lastattiin siihen hissiin ja se veti
maanpintaan. Viis tonnia otti yks kappa kuormaa. Siitä kapasta
käytettii myös nimeä poketti. Ne kapat oli niinku kellon
punnukset, että toinen kappa autto kivikuorman nostossa. Alkuun
otti voimaa tuolta voima-asemalta, mutta alasmenevä kappa nosti
sitä nousevaa, niin siinä säästy paljon sähkövirtaa. Se nousuhan
ei kauan kestäny, kun siinä tais olla viiden metrin
sekuntinopeus (5m/s) Poketti oli joskus kuormattu liian
korkeaksi ja siitä sitten tuli nousussa vahinkoja, kun tämmöset
liian korkeella olleet kivet putos ja rikko rattaa. Lastaus
tapahtu puoliautomaattisesti. Jos sitä ei valvottu kunnolla,
sillo saatto kulkeissa rojahtaa. Voima-asemallahan oli mittarit,
jotka näytti, jos on ylikuormaa, ja sillo se seisahti. mutta
vahinko saatto jo tapahtuu, ennenkuin ne siellä huomas. Samoten
oli torniin tullessa. ettei ajanu kelloksi sitä. Alimmaisella
kapalla olis vielä ollu mahollisuus jatkaa, niin se ylempi ois
jääny osaks ilmaan roikkumaan sinne kaatoaltaan reunalle. Yhen
kerran se kävi kellona. Kappa roikku kivilastissa osaks ilmassa.
Se tuli koukusta läpi. Mittää henkilövahinkoja minä en muista
niitten pokettien kanssa sattuneeksi. Ainakaan mitään vakavampaa
ei sattunu. Meillä oli hirveen hyvä tuuri niihen vahinkojen
suhteen miehillä. Eihän siellä mitään työsuojelua ollu
ollenkaan. Me oltii toinen toisellemme suojelu. Eihän siellä
ollu suojalaitteitakaan, muuta, jos meni poria ja sen sellasia
smirklaamaan, niin sillon oli suojalasit, mutta ei siellä muuton
kukkaan puhunukkaan.
Varusteista
Talvipakkasella se kankien käsittely oli kovvaa hommaa, kun oli
käsineet sellaset, kun oli, jos jostain jottain rättiä löysi
sormien peitoks. Työvarusteet oli kaikki henkilökohtasesti omia
ja ite hankittava, jos jostakin mitä löysi. Yhtenä vaikeutena
oli se, ettei me saatu pesua missään. Avaus- ja keskuskuilun
luona varaston päässä oli avokatos. missä oli öljytynnyrin
puolikkaat. Saarelaisen Ville Mantilan talon takkaa oli
lämmittämässä niitä, ett siinä saatii sen verran huuhtasta
naamaa, että näki eukon luo männä. Tämä oli talvella -42. Siell
ei ollu mitään muita rakennuksii, miss ois pesumahollisuudet
ollu.
Minulle kävi niin onnettomasti, että kaikki varusteet jäi
Karjalaan. niin tarkasti että nenäliina oli taskussa, kun tulin
tänne Lieksaan. Päällä oli armeijan vaatteet, mutta nenäliina
oli oma. Lieksasta sotilastoimistosta tuli sitten paperi, että
on luovutettava varusteet pois, valtion vaatteet. Minä sitten
tulin tuohon Lieksan Sarkalaan. Siell oli se toimisto. Minä
menin sinne ja siinä neuvoteltiin, että onko miun luovutettava
vaatteet pois ja pukeuduttava nenäliinaan. Ne kyselivät, missä
miun siviilivaatteet on, niin mie kerroin. että ne on Laatokan
rannalla, Impilahella. Sinne jäi koti niin täysi, että miulle
jäi vaa tää nenäliina taskuun. Sitte siihen neuvottelujen
jälkeen tuli kersantin arvonen herra ja järjesti kaikki vaatteet
ja vielä työvaatteet lisäks, mutta ilman olkaimia, että olkaimet
revitään pois ja muutetaan ne siviilivaatteiks. Minä sain sieltä
ensimmäiset kumikengät. Ne oli niinkun lapikkaat, nokka
kippurassa, armeijan kumikengät, kun miull oli ne armeijan
kengät kuluneet ja pohjat irronneet, niin mie rautalangalla
kiedoin, että ne pysy sen verran jalassa.
Kaivosmiehet sai kypärät käyttöösä vasta -42 tai -43. Ihan
varmasti en sitä vuotta muista. Alkuun oltii vaan rätti
päässä, jos kuka minkälaisen onnistu löytämään. Kengät oli
kellä minkäkinlaiset "aborgat", se sai pittää ne. Kaikkein
parhaat kengät, mitä minä oon nähny, kun kaverilla oli
paperikengät - päälliset paperinarua ja puupohjat; "Ison
vihan"-aikuset oikeen ne aborgat. Se tuli nostomiehenä poria
kantamaan minulle. Sääli oli katella, kun ilta tuli. Ei sill
ollu kenkiä, niiss ei ollu ennää pohjia. Se oll "avojalon, kun
Luumäen lehmä." Niit oli sillo niinkun on nytkii semmosia,
että ne oli täysin välinpitämättömiä siitä oli kengät jalassa
niin tai näin, mutta sillon, kun saatii mies kiinni, se
ohjattiin työpaikalle - nyt se on "yhteiskunnallinen ongelma".
Niitä kovakärkisiä kaivoskenkiä tuli siinä loppuaikona ja
niitä annettiin porareille, mutt minä en vielä saanu niitä
Mätäsaarassa. ett se tuli ehkä -46 tai sen jälkeen.
Outokummussa minä sitten jo sain. Ne oli Nokian
valmistamia.
Sadan metrin tasolla oli vaakakoppi, missä kivet vaakattiin.
Siellä kopissa oli ensiapukaappi. Sen piti kunnossa
terveyssisar. Anto sinne lääkkeitä ja sidetarpeita. Toinen
homma oli sitten, jos jottain sattu, niin lähettiin kiireesti
Ahosen Irman luo tai kuka siellä nyt sillon oli, ja hän
hoiteli ja lähetti lääkärin luo - Mäkisen luo Lieksaan, tai
mitä tilanne millokin vaati tai kuka millonkin oli
tavotettavissa.
Kuolema
Minun muistissani on yksi oikeen vakava ja ikävä kuolemaan
johtanut tapaturma. Muistaakseni Topi Eskelinen kuoli toisen
miehen toimittua väärin. Kaveri kuoli silmänräpäyksessä.
Siell oli joku toinen porannu sa´an metrin kuljetustunnelin
toista tehtäessä viiksen. Se poras viien reiän "kattii",
mutta se ei siirtäny konettasa. Se samasta koneasennosta
poras kaks reikää. Mie olin toisessa haarassa ehtiny oman
poraamiseni porata ja näin hänen työsä. Mie sanoin, että
äläpäs tuota reikää lataa, minkä sie tuon viiksen ajoit
tuohon. Se sano miulle suomen kielellä vähän rumasti. kun
oli vanhempi porari ja tiesi niistä hommista paljo
semmostakkiii mitä mie en tienny- mutta minä tiesin sen,
että viikseen ei saa ladata. Se on harhareikä ja kulkee
viistosti, kun katinreikien on oltava samassa linjassa. Se
ei räjähdä se dynamiitti siellä viiksireiän perillä. Se jää
sinne ja tulloo sitte pahasti vastaan. Se sitten ammuttiin
ja se katti jäi sokiaksi - se ei lauennu siellä se
viiksireikä. Eskelisen Topi tullee, lyöp konneen pystyyn ja
lähtee siitä porraamaan aukasua ja ajjaa siihe
dynamiittireikään. Se räjähti ja sillon lähettiin Topilla.
Kuus metrii lenti Topi ilmateitä riekaleina tasolla ja se
oli Topin kuolema silmänräpäyksessä. Tää oli ikävintä. mitä
minä siellä jouvuin kokemaan ja näkemään.
"Katti"
Siinä
porattiin viisi saman suuntaista reikää, joitten pituus oli
2,5 metriä. Keskellä oli sydänreikä ja neljä muuta
säteittäin ympärillä. Reikien etäisyys toisistaan oli
tavallisesti 5 senttiä. mutta joskus paikasta riippuen 10
senttiä. se riippu kivilaadusta. Ulommat neljä reikää
ladattiin dynamiitilla puolvälliin. Keskimmäinen reikä
täyteen, ja "kilo vielä suulle narulla kiinni", niinku sano
tuo insinööri Bruun minulle. (= reiät täytettiin maalla)
Tulilanka pantiin sitten siihen keskimmäiseeen reikään -
sydänreikään.muttei muihin. Kun keskimmäinen reikä räjähti.
se aiheutti niin kovan puristuspaineen. että se palo koko
tämä katti ja räjähti. Se oli polttokatti nimeltään. Se
reikä, mikä siinä synty, oli ehkä noin 30 cm , ja sen
syvvyyshän oli tietysti se 2,5 metriä. Siitä sitten
lähettiin laajentammaan.
Työsuojelusta
Työsuojeluhan siellä oli lähinnä sitä. että suojeltii toinen
toistamme. Kun yks kuuli esim. katossa jottain semmosta
ääntä, että sopi oottaa sortumaa, se kerrottii toisille ja
varotettii. Yhen kerran mie olin porraamassa nousuu 45
asteen kulmassa. Siin oli makasiini.joka oli noin 40 metrii
pitkä ja siit oli semmonen 35 metrii pitkä luiska ylöspäin.
Siellä pohjalla oli isoja kiviä, niin mie läksin sinne
porraamaa niitä rikkoja. Siihen makasiinin ja nousun kattoon
synty semmonen roikkuva maha. Kaveri oli ylläällä ja mie
sanoin ettei hää ala siellä ylläällä porata vaan tulloo
ensin tänne alas tekemään. Hää yhen äkin huus miulle että
tuuha nyt tupakalle tänne ylös; tuo katto anto semmosen
äänen, mutta tuu pian, kohta se tipahtaa.Minä läksin niinkun
käskystä sinne ylös. Kun olin noin neljän metrin päässä
siitä miehestä, sillon se putos koko siltä matkalta, se
katto. Tuli kupu toiseen suuntaan. Se koko lusta putos
siihen niitten kivien päälle, mihin mie olin vielä ehtiny
kutsuu sitä kaveriikin. Jos hää ei ois huutanu minnuu ylös
niin minun ei tarvitsis ennää mittää kertoilla. Meiltä sitte
sammu valot karbiidilampuista ja kun tilanne oli ohi, myö ne
taas sytytettiin. Siinä kyllä tuntu, että tulloo koko
Mätäsvaara siitä meiän niskaa. Se kyllä pani vähä
ajattelemmaa, miten lähellä se kuolema oli. Kyllä se oli yks
niitä "läheltä piti"-tappauksia. Mie kiittelin sitä kaverii
että kyllä oli hyvä, kun sanoit etkä halunnu minnuu kivien
alle jättää. Siellä oli suojeltava toinen toistaan. Ei
koskaan saanu toista pettää, eikä narrata ensinkää, ei
pienestikkää ohjata toista vaaranpaikkaa.
Mittää koulutusta ei siihen ollu. vaan se synty siitä
yhteishengestä, että toinen toisestaa piettii huolta ja
toinen toisestaan koulutti just niistä juttuloista. Ei ollu
ees työnjohossa. Vanhemmat työnjohtajat tietysti anto
koulutuksen, mutta ne sano. että sun täytyy itse siellä
nähä, mitä sinä teet. Se vastuu annettii niin voimakkaana,
että se joskus vähä välillä värähhytti ajattelemmaa. että
tokko minä selviän. Aina sieltä sitten tuli kuitenkii
tavaraa ulos. Työsuojelun oppi siinä, että teki oikeilla
menetetelmillä ja kuunteli kaikkia merkkejä. Vaaranhan
saatto aiheuttaa toiselle välinpitämättömyydellä, niinkun se
äskenen tapaus, minkä mie äsken kerroin. Joskushan saatto
väärät ohjeet aiheuttaa taloudellista vahinkoa.
Vahinko
Niin kävi kerran, kun mie olin porramassa yhtä nousuu. Siinä
meni läpi ja mie kerroin pomolle ja kysyin, mitä nyt tehhää,
jätetäänkö homma tähän. Hää käski lattaamaa ja ampumaan.
Miehä tein työtä käskettyy, mutta se olikin tullu semmoseen
paikkaan missä kulki ilma-, vesi- ja sähköjohot alas
kaivokseen. Nehän katkes kaikki, kun siinä ammuttiin. Sitte
se pomo kerto ylöspäin, että hää nimenommaan kielsi
ampumasta ja nyt se Harkonmaa teki tuommosen. Mutta hää oli
miulle jo aikasemmin uhannu, että hää toimittaa miut vielä
rintamalle takasii. Miuhan piti sillo käyä ihan Lupanderin
juttusilla. Mie sille sanoin: Kyllä mie voin rintamalle
lähteä mutta syyllisenä mie en sinne halluu männä Se
esimies nimenomaan käski miun ampua, ku hää tiesi,ettei
siellä oo mittää. Lupander usko minnuu ja miun osalta se
juttu oli selvä. Onneks siinä ei tullu kellekkää ihmisille
mittää. Kaivos vaa pimeni ja ennenkuin siinä paikat oli
korjattu, niin sehän makso jotakii yhtiölle.
Kerra miulle sattu semmonen, että miulle tuli kivi päähä.
Mie olin työssä yhen nousun vaiheilla. Se oli yläpäästä auki
ja siellä joku kulkija kohelteli ja polkas joitain kiviä
liikkeelle, niistä yks putos miun päähän, eikä miulla ollu
muuta kun jonkun toisen lippalakki. Oli semmonen
sotilaslakki. -siinä kaikki pimeni, mutta henki sentää
säästy.
Joitakin nousuja tehtiin ilmanvaihtokanaviksi. Yksi
semmonen, minkä mie tein on vieläkin näkyvissä ihan tien
vieressä lähellä Kultalan avolouhosta. Tosin sen reunat on
sortunu, niin. että se taitaa olla tukossa.
Lähellä oli hengenlähtö
Lohtanderin Oivan
kanssa meillä oli kerran tiukat paikat. Oltiin samalla
löysillä työssä - Mustikkamäen Urhon kirjoissa. ÖK- ja
Kultalan avolouhosten välillä porattii nousuja. 60 metrin
tasolta 36:n metrin tasollepäin. Jottain neljäkymmentä
metrii korkeella oltii ja nousu oli jo valmis ja ruvettiin
avaamaan periä siellä. Lähetää siipiperiä ajamaan, päästää
sinne malmin sekkaan. Minä olin siellä ylhäällä jo kaks
vuoroo porannu ja tehny niitä töitä. Se oli umpipussi sinne
ylöspäin ja sitä oli noin 20 metrii ylöspäin sitä
umpinousua. Kirvesmiehet kävi tekemässä siihen semmosen
paikan, mihin saatiin konneet pistää, ettei huolinut alas
kulettaa. Oiva tuli miulle yhtenäpäivänä kaveriks. Miulla on
aukasu. 18 reikää aukasussa. Katin olin jo ampunut, mutta
siinä oli koko ulostulo. Oiva tulloo ja pärryyttää katin
siihen seinään. Myö oli valmiiks ladattu ja mie sanoin
Oivalle, että sytytä sinä myöhemmin. Alhaalta kuulu pillin
ääni meille ampumisluvan merkkinä. Sehän oli niin lähellä
sitä 36:n tasoa, että se ois ollu kauhee paukku ylhäällä
olijoille, jos ne ois ollu kohalla.
Dynamiittipalat pantii tullee ja mie sytytin ja sanoin
Oivalle, että nyt oli hänen aikasa sytyttää. ja Oiva
sytytti. Minä pyörähin alas siitä suojaan. Siell oli hyvin
huonot portaat. kun kivet oli runtannu niitä, mutta me siitä
kuljettiin pykälä pykälältä. Mie olin päässy alas ja siin
oli tommosta reittä paksuu pöllii vierekkäin työtasona
Oivalle. Oiva kun polkas tulemaan alas sieltä, niin jalka
juuttu parrujen väliin kiinil. Oiva oli iso mies, varmaan
yli 90-kilonen, niin parrut anto periksi ja hää oli siinä,
jäi nilkasta kiinni, saapas läpi sen sillan. Huutaa, että
älä Tauno jätä, ku hää jäi jalastaa kiinni. Kyllä tuli
kiire. Mie hyppäsin ylös ja vein Oivaa kainaloista niin
paljon kun jaksan, mutta ei lähe irti. Kanget on ylhäällä
tasolla. ettei pysty kankeemaan niitä parruja. Savuja tulee
niin perusteellisesti niistä langoista. kun ne pallaa. Siin
ei oo monia sekunteja, kun alakaa varma kuolema tulla. Mie
aattelin ensin, että mie hyppään ja pelastan itseni, mutta
päätin sitten. etten mie kyllä kaveria jätä. Tempasin Oivaa
polvitaipeen yläpuolelta. Sillo jäi saapas, mutt Oiva oli
irti. Kyllä voimia löyty. Se otti Oiva minnuu pershanturasta
ja nakkas miut konneen pääle, ni en mie painanu mittää.
Sitte oikasin siellä käteni Oivalle ja vejin. Ni just ku myö
päästii pitkälleen olevaan asentoon, niin sillo minun reiät
alko palamaan. Siinä kävi päminä, voi jukulauta. korvat ja
ääni män. Ainut pelastus oli, että se oli umpinainen se
yläpää, paine löi ensin ylös ja sitte alko painaa sinne alas
kivvee. Se tukki meiltä kulkutien. Myö jäätii niinku
säilytyspussii. Suu oli auki monta päivää. ku ei kuultu
mittää, kun sieltä tultii alas. Kaverit oli sitä mieltä
että kaks miestä meni varmasti. Tultiin sieltä savun sisästä
pökerryksissä alas. Se oli taas "läheltä piti" -tilanne.
Tämmöset tapaturma-aiheet on ennakolta arvaamattomia.
Herrat
Alemman ja ylemmän työjohdon suhteissa oli
kahellaista ilimoo kun Savossa - hyvvää ja huonoo. Ylemmät
herrat insinöörit oli ruotsalaisii sillon. Norjalainen oli
alussa, mutta hää lähti, se Bruun kai -40 vaihteessa ja sitte
tuli inssit Ruotsista. Ne oli eri herroja. Ne oli vaativia.
mutta kun työn teki hyvin, niin hyvä oli. Se piti just tehä,
niinkun oli piirustuksissa. Tekotavan sai ite valita. Ne oli
hyviä herroja, en minä moiti. Kyllähän niistä kerran yks löi
puhelinluurin poikkipöytään. Se oli sen "tihutyön"
yhteydessä. kun mie esimieheni käskystä ammuin kaikki johot
ja putket rikki.
Mutta ne pisti miut kouluu,
että miusta pittää jottain tehä kun tarpeet on hyvät, niin
niistä jottain tulloo. Niihä mie siitä jouvuin johtoon. Minä
pärjäsin, vaikka kansakoulua kävin vaan kaks luokkaa
neljästä - ja nekin armeijassa, kun en lapsena päässy
kouluun. Vääpeli Iivonen miulla oli opettajana niitten kahen
luokan suorittamiseksi. Työ, hyvät työtoverit ja hyvät
esimiehet on opettanu työhön. Lisäks mie oon aina ollu
palveluaulis. Minä en oo säästäny sitä, mitä minä voin
antaa. Mie kun näin, että työkaveri tuskaantuu. niin miulla
jos taito riitti niin mie sen pelastin siitä ja näytän, että
älä lähe toista kertaa ennää tuolla lailla. Ihan ylimmän
johdon kanssa - Lupander ja Zeidler ym. -meni hyvin. Ne
olivat hyviä ihmisiä ja tavattoman inhimillisiä, Zeidler oli
hirveen hyvä mies. Se oli hyvä mies. Mulla oli hänestä
hirveen hyvät muistot ja kaipa hääki oli minnuu tyytyväinen.
kun pyysi sillon kun Mätäsvaara loppu, lähtemään Ruotsiin
kanssaan; renkipojan halusi Ruotsiin. Siitä se vähä
työläyty, kun mie lähin Outokumpuun. Zeidler oli
saksalainen. ainakin hänen vanhempansa oli
saksalaisia.
Koskimäellä oli kapula poikittain suussa. ettei osannu
suomee eikä ruotsii; se oli niitä miehiä. Mutta nämä oli
reiluja miehiä nämä ruotsalaiset, kun ne oppi tuntemaan. Ne
kun sano paikan, mitä saa maksaa, niin se piti. Sieltä ei
kuulunu mittää sen perrää. Se tuli miehelle palkkana, mitä
oli luvattu, mutta niihen piti ottaa yhteys - esim.
kaivosvoutiin -, jos tuli mies, että on niin kovvaa kivi tai
jottain työvastuksia. Kerto sille suoraan tälle tulkin
kautta, niin se sano: "Joo, sillä portaalla saat sille
miehelle maksaa", ja se tuli se raha just niin. eikä siinä
sillo mittää vääryyttä tullu tehtyy, kun sai sieltä luvan
esimiehiltä. Minulla ei ollu sen ylimmän johtajan -
Lupanderin luo asiaa, kun sen yhen jupakan kanssa. Kaikki
muut ajo miut ulos, mutta se ylin johto otti miut vastaan ja
asia hoitu. Yleensä asiat pysähty insinööriportaaseen -
voutiportaaseen. Se ruotsalainen voutinimi kulki tänne
Suomeen, vaikka eihän meillä oo mittää voutia - se on ylin
esimies meiän kielessä.
Ilmavalvontajoukko
Siellä oli
kyllä koko kylässä hyvä yhteishenki. Me tunnettii toinen
toisemme riippumatta siitä, kenen palkkaa kukin sai. Ei
meill ollu mittää hankausta kenenkään kanssa. Maanpäälläkin
tarvittiin miehiä - ja hyviä miehiä. Sitte tuli meille yks
ikävyys, kun tuli se ilmavalvonta ja -torjunta - olikohan se
joukkue vai jaos. Niistä meinas tulla häiriötä. Mie en
niihen tykeistäkään tiiä, montako niitä oli. Konnanvaaralla
niillä ainakin oli. Ne asu niissä parakeissa voima-aseman
luona. Niitä oli ehkä kaskymmentä aina parakissa,että saatto
olla nelisenkymmentä miestä ( jaoksen verran, jos
olivat ilmatorjuntajoukkoja - muuten joukkueen verran ).
Niistä tuli siihen kyllään semmonen häiriö, kun ne eli vähä
epäsäännöllisesti ne pojat.
Siell oli yks Seppäsen Jaska. Sill oli talossaa vuokralla
tyttölaps. Yks sotilas vahtas sitä tyttöö, mutta se tyttö ei
tykänny siitä sotilaasta. Seppäsen Jaska sano tälle, että
mene sinä pois, kun ei tää tyttö siun seuroo kaipoo. Niin
poika otti pistoolin ja ampuu pamautti kattoon. Tää tapahtu
siinä Nurmeksen puolimmaisessa rivitalossa. Kännissä oli
sotilas ja ampui -säikytti tietysti. Jaska oli niin
pelkäämätän mies, se meni sitä kohti hyvin rauhallisesti. Se
sai siitä sotilaasta semmosen otteen, että se piti. Se otti
vyöstä takaapäin ja nytkäytti olallee ja otti aseen pois.
Vei sen sinne parakkiin ja laukas ensimmäiseen sänkyyn,
jotta sänky oli lattiassa ja sano. että missä teiän Herra
on, että tarviiko sekin selkään. Sano vielä, jotta minä piän
tässä meiän kylässä kurin, jotta pikku pojat ei ampuile
meiän räystäitä puhki. Se sotilas hävis niin että sitä ei
ennää näkyny niillä kulmilla. Mutta kuri pallautu, niin että
ne ei ennää käyny siviilejä pelottelemaan. Nehän ampu ja
paukko siellä aina, mutta Jaska se sai sen aikaan, että
kyllään kuri palautu.
Sotavangeista
Sotavankien vahtina oli tiettävästi
sotilaat tätä sammaa porukkaa. Ne kuljetti ne vangit
marssirivistössä kaivokselle. Minä vein ne sitten alas
kaivokseen. Minun muistini mukkaan niitä vankeja oli 101.
Kaikkein kauimpaa oli tuolta Japanin läheltä, Mantsuriasta.
Niit oli kuutta eri rotua siinä porukassa. Ne ei ymmärtäny
toisiaan. Siin oli hyvin helppo olla tulkkina, kun ei
ymmärtänyt kukkaa mittää. Niillä lastautettiin perät,
kuljetustunnelien perät. Ne pyytivät aina urakkaa. Siinähän
oli aina kymmenen miestä perrää kohti. että siinä ei monta
kivvee miestä kohti tullu, kun se oli tyhjennetty. Siell oli
lähellä keskuskuilua, mistä lähti murskaamoon, hyljätty
makasiini, niin siell oli lämmin. Minä vein heiät aina
sinne, kun heill oli hyvin heiveröiset varusteet. Kun oli
urakka tehty, niin mie vein sinne. Sinne ne järjesti
laatikoita itelleen ja siellä voi pittää nuotiota, kun savu
nousi pois. Talvipakkasilla se oli armotonta hommaa heille.
Kaivoksessa oli lämpötila ympäri vuoden noin 2 - 3 astetta
lämmintä. Avolouhoksessa se saatto olla pakkasen puolella ja
olikin usein. Sa´an metrin tasolla se oli siinä kolmen
asteen tietämissä talvellakin, umpiperissä. Ilmastointi oli
kyllä melko olematon. Jos ei kuilu vetäny, niin sitä oltiin
savussa.
Ilmanvaihto oli aina siinä kaheksan ilmakehän putken päässä
eli ilmaletkussa. Se kuilu siinä tienvieressä veti ilmaa
ulos. Siell oli alapäässä puhallin. Se kuilu oli
muistaakseni 2X2 metriä ja nousi 60 asteen kulmassa sieltä.
Se puhallin oli kiinteä siipipuhallin, jota sähkömoottori
pyöritti. Se sai imun siltä alueelta ja siitä se savu tuli
ylös maanpinnalle. Siinä sai maanpinnalla haistella
kaivossavua. Siitä vois kaivamalla pian löytyy se kuilun
reikä. Mutta eihän ne puhaltimet niistä umpiperistä jaksanu
mitään vetää.
Sotavankeja oli mm. pilkesouvissa hevosmiesten mukana, kun
taloihin jaettiin puita. Olivat apumiehinä. Yks oli Koworov,
Ilja, joka toi meillekin puita. Työnjohtajille pilkkeet oli
luontaisetuna eikä ne kovin kalliita ollu muillekaan. Me
saatiin ilmaseks ja sähkö oli ilmasta ja vesi ja koko se
asunto oli vapaa-asunto, että työnjohtajilla oli tämmönen
asuntoetu valoineen sähköineen ja lämpöineen ja
keittopuineen. Vuokraa ei menny mitään, mutta sehän palkka
oli sellanen, että porari hankki enempi rahhaa, kun vaan
sattu hyvä tuuri kivessä. Eipähän tarvinnu kynää painavampaa
työkalua pittää sitten enää, kun kädet oli huonot. Veturit,
jotka siellä alhaalla veti kuormia, oli 11 tonnia painavia,
saksalaisia Deutz vetureita. Naftalla pyörivät. Kaivoksen
raideleveys oli 74 cm tai niillä main. Sama oli maanpäällä
kaivoksen omat raiteet, mutta se rautatien siirto saatto
merkitä kolmen kilometrin normaalilevyisen rautatien
rakentamista. Sieltä
kun pumpattas vesi pois, niin olis valmis metro tässä
kaupungissa. Lisäks tääll on Suomen syvimmät uima-altaat ja
parhaat veet. Sitten kun Mätäsvaara kasvais, niin metro ois
valmis ja siitä vois vetää Lieksaan sivuhaaran -
konttorilähiöön. 1947 osa koneista meni Jussaröön Ahvenanmaan
saaristoon. Veljeni meni niihen perrään sinne. Toinen paikka
oli Kittilän Sirkassa. Veturit lähti Sirkkaan. Outokumpu Oy
osti vaunut. Niit on vieläkin - sanotaan Mätäsvaaran vaunuiks
- Outokummussa. Se on norjalainen vaunumalli.
Kohtalokas
tulipalo
Siinä Kekaraisen palossa oli ikävää
sekkii. että kun siinä asu seinän takana joku nuoripari, niin
nämä rupesivat vaan kantamaan omia tavaroitaan ulos, vaikka
kuulivat lapsen itkua ja tiesivät, että lapset on siellä ja
vanhemmat pois kottoo. Minä olin justiisa tullu töistä
iltavuorosta ja olin kahvia juomassa ja huomasin että
Kekaraisella pallaa. Miulla oli nahkapusero ja otin - viltin
silpasin ympärilleni - ja menin sinne sissään etsimään niitä
lapsia. Mutta en löytäny, kun ne oli menny sängyn alle
makkuuhuoneeseen piiloon ja olivat iha hiljaa. Paloportaat oli
ikkunan kohalla, niin paloportaista koivet eellä latasin
ikkunasta sissään. Siell oli liekit keittiössä ja hirvee katku
savua. Mie kun hyppäsin ikkunast ulos samasta reiästä, mistä
mänin sissään, niin miull oli viltti tulessa. Oisihan miekii
ollu tanssimassa, ellen ollu töissä. Muita tulipaloja mie en
muista. Ne Kekaraisen pojat oli minun poikain kanssa aina
leikkimässä. Ne pojat oli ihan lapsia - olikohan ne kolmen ja
neljän vanhat. Se oli sulan maan aikaan että se on varmaan
ollu -44.
Väestönsuojelu
Väestönsuojelussa oli kai ainutta
maanpäälliset kellarit väestölle että sen kummempia ei ollu.
Mitään VSS-harjotuksia ei ollut. Ilmavalvontaa oli jo ennen
sen osaston tuloa. Sillon käytettiin tyttöpuolia valvomassa.
Konnanvaaralla oli ilmavalvonta torni. Se oli kylän
valvonnassa ja sieltä sitten hälytettiin, jos jotain ilmeni.
Muutahan sitä ei sitten ollu kun pimennys – armoton pimennys
kylässä, sieltä ei saanu vilkutella valoja. Konttorilta päin
taisi olla ohjaus kuljetustunneliin. Kun se transporttihihna
tuli radan alta, niin siinä oli ovet ja kulkutie ihmisille
hihnan kahta puolta. Siitä pääsi hyvin murskaamoon asti - alas
asti. Se oli hihna muistaakseni metrin hihna ja se tunneli oli
kolmeks metriks porattu. Siin oli reilut askelmat kahta
puolta. Hihnan huollon takiahan ne siinä jo oli.
Poliisi
Vepsäläisen Lassi oli minulle hyvin tuttu mies. Ja varmasti
hyvä mies. Lassin jos suututti. niin sai selkäänsä. mutta jos
siististi lähti kävelemään. niin Lassi sano: "Nyt mee
kiireesti kotio! Se oli kova kyllä antamaan Lassi selkäänkin,
jos se kehen suuttu, jos joku ei niitä raiteita kulkenu, joita
oisi pitäny. Jos Lassi ketä löi, niin se oli semmonen mies,
joka sitä tarvitsi. Kerran oli siinä talolla joku kulkija,
Oltiin tuossa talolla tanssiloissa. Lassi sano sille, että
sinä se et ennää oikeestaan ossaa tanssia, että meeppäs
kotios. Eikös, tämä häijy, niin Lassii livautti leualle ja
sano, että hää ei kuule lähe mihinkiä. Lassi kokos nipun sitä
sen takkii pään päälle ja painu siihen rapun nurkalle ja
muutaman kerran sivautti sen takin läpi., niin poika osas
kottii. Sillei tainnu jalka yltää maahan asti alkumatkasta,
kun se meni. Siinä mie näin. että Lassi niitä kaverloita, että
älä mää räpsimään sitä. Se löi lujjaa. mutta ei se kasvoloihe
lyöny. vaan rintaan ja vatsaan takin läpi. Myö yhtä aika Lassin
kanssa käytiin hamstraamassa. Minä menin Konnaillammille
hamstraamaan ja hän meni vaimosa kottii. Hää sano: "Jaa. sie
oot mänössä ja mie oon tulossa." Ei se koskaa minultakaan
ottanu pois. Kukaan ei sanonut koskaan, että Lassi ois
ryöstäny evväät. Se kun ties, että kortilla ei saa, ja muuten
voipi saaha ja nälkääsähän ne hankkii. Hän oli mies ja hoiti
sen niinkun piti.
Omatoiminen "kirvesmies
Heiskarin luona metsässä ollut lava sai nimen Topila, kun
sinne ensimmäisenä pantiin putkaan yks Topi, Pyykön Topi. Hää
tuli sieltä kirveen kanssa ulos ja meni sitte kottiisa ja
jätti kirveen ulkoeteisen pöyälle oottamaan, että kuka tulloo
hakemaa kirveesä pois. Eihän sitä kukaan tullu. Se oli kai
niiltä rakennusmiehiltä sinne rakennusvaiheessa unohtunu ja
sillä Topi pääsi sieltä pois, Lava oli rakennettu rinteeseen
ja sen alle jäi toiselle laidalle niin korkea tila. että sinne
oli rakennettu se putka. Kun Topi sitten oli siellä ja toiset
tanssia jytkytti ja soitto soi, niin Topi soiton ja tanssin
tahissa käytti kirvestä ja pääs pois.
Sakinhivutus
Hahlberg
oli saunan vahtimestari sen lisäks, että se oli kaivoksessa
töissä. Sill oli joskus unehtunu tai sitte se kiusallaa
teki, että veet oli kylmät lauantaina, kun me mentiin
iltavuorosta pesulle. Oli lupa mennä, kun piti olla
lauantainakin töissä. Hahlberg nauro ovelta vielä sitten,
että onkos pojille löylyä saunassa. Seiso kun karhu oven
täytteenä. Sauna oli niin kylmä, ettei vesi missään kohassa
pihahdakaan. Ei ollu viittiny lämmittää. Hahlberg oli
ylihoitaja ja hänellä aina joskus oli joku muu
lämmittämässä mutta hän vastasi siitä, että sauna on sillon
lämmin. kun pittää. Myö pojat kun kannettiin Hahlberg
turkkinee suihkuu ja piettii siinä. Joku sano, mitenhän
olis, jos vielä turkkikin kasteltais. Niihä ne sitte veti.
Siell oli semmosia miehiä, että Hahlbergikin oli kevyttä
tavaraa - eihä se painanu mittää niitten poikiin käsissä.
Siell oli mahottoman isoja miehiä töissä. Suihkuu veivät ja
siinä pitivät. Hyvähän sen oli sitte siitä sisällä liikkuen
kottiisa männä pakkoo. Mutta sen jälkeen oli kyllä sauna
lämmin ja niihän se lupas siinä suihkun alla jo. Eikä siitä
jutusta sen enempiä puhuttu.
Originelli asukas
Siell oli kylällä monenlaista
asujaa. Siell oli yks mökki, joka ehkä kolme kertaa neljä
metrii koko mökki ja siin oli yks huone. Myö käytii talkoilla
tekemässä eteinen siihen. Tehtiin runko ja laudotettiin siihen
kattokii, ettei muuta kun pärreet katolle lyöpi. Mutta ei niin
paljo saanu mies aikaan, että ne pärreet ois katolle männy.
Siihe ei koskaan tullu sitä katosta. Oli se niin " yhellä
puulla ajaja". Siinä samassa mökissä kävi kerran
vakkuutusasiamies. Oli nuor mies Lieksasta ja kierteli, teki
vakuutuksia ihmisille. Miekii tein siltä Suomi-Yhtiöön
vakuutuksen. Talvipakkanen oli ja lunta varsin paljo, nii hää
mennee sinne Onnin mökille. Kolkuttaa ovvee ja pyrkii sisälle.
Vanhin poika tuli kysymään, että kuka siellä on, että ei
turhaan aukassu ja päästäny pakkasta sissään. Hää sitte sano
olevaasa henkivakuutusasiamies ja oli tulossa tekemään
vakkuutuksia. Poika huuti sisälle: "Tuo kirves helvetin
joutuin. Tääll on henkivakuutusasiamies." Ovi oli jäätynyt
siihen, että se piti kirveellä avata, mutta se oli ollu jo
etäällä mies.
Sotapoliisien saalis
Lieksassa oli innokkaita sotapoliiseja. Kerran olin tulossa
junassa Mätäsvaarasta Lieksaan, niin sotapoliisit nappas
kiinni ja meinas viiä Joensuuhun kun "ei ollu mitään
papereita". Mulla oli kyllä paperit, mutta ne ei antanu mun
etsiä sotilaspassiani ja vapautuspaperia, jotka olivat yhen
muistikirjan välissä taskussani. Pistivät konduktöörin vaunuun
pidätettynä, mutta minä karkasin niiltä Lieksan asemalla siitä
vaunusta ja sanoin, että täällä Lieksassa asia selviää
kaikkein parhaiten. Mentiin sitten nimismies Halosen luo ja
sehän tunsi minut. Oli just pari kuukautta aikasemmin
kirjottanut mulle aseenkantoluvan metsästystä varten. Sen
luona sitten saatiin tarkastaa paperit ja nehän löyty just
sieltä, missä olin sanonu niitten olevan, vaan kun herrat ei
halunneet katsoa. Halonen anto sitten niille aika sapiskat,
kun eivät ossaa hoitaa asioitaan, vaan tekevät ihan päin
seiniä.
Sairaus ja "sairasloma"
Se kaivoksen huono ilma aiheutti sairauksia. Minulta on
keuhkoista poistettu neljäsosa. Syynä on kivipölykeuhko. Sen
lisäksi sairastuin eräässä vaiheessa dynamiittimyrkytykseen,
koska siellä joutui nieleksimään sitä dynamiitin katkua. Sydän
laajeni niin. että olin räjähtää ihan todella kappaleiksi.
Lääkäri määräsi silloin, että kolmeen kuukauteen en saa olla
dynamiitin kanssa missään tekemisissä. Sillon oli
keskeytettävä kaivostyö. Minulle sanottiin, että saan tehdä
mitä haluan sen kolmen kuukauden aikana elättääkseni perheen,
-ensin menin voimalaitokselle veistämään rusnauskuokan varsia.
Mutta siitä maksettiin niin vähän, että joka päivä jäin viisi
markkaa velkaa ja se oisi tehny kolmessa kuukaudessa aika
paljon. Siksi jätin sen homman. Sitten ostin Mantilasta
hevosen ja läksin puutavaran ajoon - metsätöihin. Siinä sitten
tultiin toimeen ja "sairasloman" jälkeen palasin kaivokseen.
Kyllähän jotkut yritti siinä vaiheessa syyttää lintsariksi, mutta ei sitä kukaan
tahallaan semmosta tautia hanki eikä lähe sairaslomalle,
jolloin ei
minkäänlaista rahaa tuu.
|